Obrazy słynnych malarzy w Muzeum Diecezjalnym w Sandomierzu
Jubileusz odbywa się pod patronatem ks. Biskupa Krzysztofa Nitkiewicza, który powiedział, że działalność Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu wpisuje się również w misję Kościoła. - Zgromadzone w nim eksponaty, organizowane wystawy i lekcje mówią o Bogu, skłaniają do refleksji i obdarowują pięknem - mówił biskup Krzysztof Nitkiewicz. - Chronimy jednocześnie bezcenne dziedzictwo kościelne, narodowe i sandomierskie.
W przestrzeni Muzeum Diecezjalnego zaprezentowany został cykl obrazów Joanny Gałeckiej "Kijów i Czernihów. Dla walczącej Ukrainy". Był on pokazywany wcześniej w klasztorze Ojców Misjonarzy Oblatów w Kijowie oraz na wystawie w Instytucie Sztuki Ukraińskiej w Krakowie. Powstał w czasie dwóch pobytów artystki w Ukrainie w 1997 roku. Prezentowane sa także akwaforty Ryszarda Gancarza poświęcone Muzeum Diecezjalnemu.
W ramach wymiany międzymuzealnej w Sandomierzu goszczą dzieła znakomitych artystów Młodej Polski. Z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu wypożyczone zostały dzieła Jacka Malczewskiego: "Chimera" (1909), "Po bitwie" (ok. 1896) oraz "Autoportret" (1922). Wypożyczony do Sandomierza obraz zatytułowany "Chimera", to dzieło o charakterze metaforyczno – mitologicznym. W obrazie "Po bitwie" Malczewski podejmuje wątek patriotyczno – martyrologiczny. Kompozycja inspirowana jest wydarzeniami Powstania Styczniowego, ewokująca powstańczą przeszłość. Pusty melancholijny krajobraz posiada wymiar symboliczny. Odnosi się do czasu, kiedy Polska przeżywała tragiczny w konsekwencji, a wspaniały w swym romantyzmie zryw powstańczy roku 1863. Jacek Malczewski miał wówczas dziewięć lat, ale w jego świadomości głęboko zapadły rozgrywające się wówczas wydarzenia. "Autoportret" Jacek Malczewski jest autorem największej liczby wizerunków własnych spośród wszystkich polskich malarzy. Nie stanowią one jedynie zapisu artystycznej biografii, zostały zamierzone jako symboliczne przedstawienie artysty, a także próba określenia pewnej relacji artysty ze światem.
Z Muzeum Narodowego w Kielcach pochodzą dzieła Jana Stanisławskiego, "Ukraina Pejzaż zimowy" (ok.1900) i "Ukraina Krajobraz stepowy" (ok. 1900), Józefa Mehoffera, "Dworek w Jankówce" (1907) i Teodora Axentowicza, "Pogrzeb na Huculszczyźnie" (1900). Całości dopełniają wyroby z manufaktury majoliki w Nieborowie: Waza ze scenami mitologicznymi, Michał Piotr Radziwiłł, 1880-1890, Wazka typu Cache-pôt, XIX wieku. Z Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych pochodzą instrumenty muzyczne: Pozytywka płytowa typu „Polyphon”, koniec XIX wieku.
Z Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu w ramach muzealnej wymiany wypożyczone zostały dwa instrumenty muzyczne: Pozytywka płytowa typu „Polyphon”, koniec XIX wieku oraz Cytra akordowa, początek XX wieku.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?