Od 2020 r. samochody z napędem elektrycznym, hybrydowym, czy wodorowym otrzymują zielone tablice rejestracyjne. Wprowadzono je na podstawie przepisu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który mówi, że pojazd z napędem elektrycznym lub wodorowym będzie miał tablice rejestracyjne wskazujące na konkretny, ekologiczny rodzaj napędu. Samochody mają tablice koloru zielonego, a litery i cyfry - czarnego. Jeśli mowa o kolorach, to naklejki legalizacyjne z czerwonymi obwódkami informują o samochodach elektrycznych, a z żółtymi - o wodorowych.
Ile jest pojazdów elektrycznych w powiecie krotoszyńskim?
Na dzień 5 marca 2024 r. w powiecie krotoszyńskim aktywnych jest 96 pojazdów napędzanych energią elektryczną, z czego 34 to motorowery, 1 motocykl, 50 samochodów osobowych, 6 samochodów ciężarowych i 5 innych pojazdów. Czy to dużo?
- Analizując dane dotyczące ilości zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w naszym regionie, trudno nie zauważyć, że liczby te pozostają na niskim poziomie. Obecnie w naszej bazie znajduje się jedynie 96 aktywnych pojazdów napędzanych wyłącznie energią elektryczną. Pomimo wzrastającej świadomości ekologicznej społeczeństwa, nadal stanowią one niewielki odsetek ogółu pojazdów zarejestrowanych na naszych drogach - poinformował nas Janusz Hyliński, naczelnik Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Krotoszynie.
Problemem jest też mała liczba miejsc ładowania. Dopiero parę dni temu pojawiło się takie miejsce w sąsiednim powiecie rawickim, a w powiecie krotoszyńskim brak takich miejsc. Z kolei dla porównania stacji benzynowych jest sporo.
- Stosunkowo wysoki koszt zakupu w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych, często stanowi barierę dla potencjalnych nabywców. Innym istotnym aspektem, który wpływa na decyzję o zakupie pojazdu elektrycznego, jest również zasięg oraz wpływ niskich temperatur na wydajność baterii. Baterie mogą ulegać szybszemu rozładowaniu, co może ograniczać praktyczność pojazdu, zwłaszcza na długich trasach - dodał Janusz Hyliński.
Liczba wciąż wzrasta
Nie można zaprzeczyć, że z roku na rok liczba rejestrowanych pojazdów rośnie np. w 2020 r. zarejestrowano 18 pojazdów, w 2021 r. - 23 pojazdy, w 2022 r. - 21 pojazdów, a w 2023 r. - 37 pojazdów. Z tej grupy najwięcej jest jednak samochodów osobowych, bo te kojarzą nam się najczęściej z pojazdami elektrycznymi. W 2020 r. i 2021 r. było ich po 10 rocznie, w 2022 r. - 13, a w 2023 r. - 25. Motorowery rejestrowano od początku: 2020 r. - 8, 2021 r. - 10, 2022 r. - 5 i 2023 r. - 7. Po 1 motocyklu zarejestrowano w 202 r. i w 2023 r. do końca roku. Ciężarówki zyskały na popularności nieznacznie w ostatnich latach. W 2022 r. pojawił się 1 pojazd, w w minionym roku zaledwie 2. W kategorii pojazdów pozostałych zarejestrowano w 2022 r. 1 taki pojazd, a w 2023 r. - 2. Daje nam to liczbę 99 pojazdów zarejestrowanych w ciągu 4 lat kalendarzowych.
- Ocena efektywności zakupu pojazdu elektrycznego jest kwestią indywidualną. Pomimo korzyści ekologicznych i potencjalnych oszczędności związanych z ich eksploatacją, można podważać opłacalność takiej inwestycji w kontekście swoich własnych potrzeb i preferencji. W mojej ocenie zwiększenie popularności pojazdów elektrycznych wymaga podejmowania działań zarówno na polu technologicznym - poprzez zmniejszanie wymiarów baterii z jednoczesnym zwiększaniem ich sprawności, jak i regulacyjnym, mającym na celu poprawę ekologiczności produkcji i utylizacji komponentów takich pojazdów - zakończył Janusz Hyliński.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?