Jeszcze przed majówką premier w ramach łagodzenia restrykcji dotyczących epidemii zapowiedział otwarcie galerii i centrów handlowych.
W efekcie w ostatnich dniach w rybnickich centrach handlowych trwały gorączkowe przygotowania do otwarcia sklepów po przestoju.
- Zdążymy przygotować wszystko na otwarcie 4 maja - mówiła nam jeszcze przed długim weekendem Sonia Kostecka, dyrektor Centrum Handlowego Focus Park w Rybniku.
- Nasze centrum w pełni dostosowało się do wytycznych dla funkcjonowania obiektów handlowych opracowanych przez Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Głównym inspektoratem Sanitarnym. Wprowadzamy również dodatkowe działania i procedury higieniczne mające na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom obiektu - dodaje Olga Rutowicz, specjalista ds. marketingu w Focus Park Rybnik.
Łatwo nie było, bo w galeriach muszą zostać spełnione restrykcyjne zasady.
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i przedstawicielami zainteresowanych środowisk przygotowało wytyczne dla poszczególnych branż.
W galeriach handlowych obowiązywać będzie ścisły reżim sanitarny. Jedna osoba przypadać będzie na 15m2 powierzchni sklepowej (z wyłączeniem korytarzy). W centrach handlowych nadal zamknięta będzie przestrzeń rekreacyjna oraz strefy, w których spożywa się posiłki na miejscu.
Powierzchnia Focus w Rybniku wynosi: 42 000m2. - Liczba osób mogących jednocześnie przebywać na terenie centrum zostanie ustalona po ogłoszeniu odpowiedniego Rozporządzenia przez rząd RP - tłumaczą w Focus Park Rybnik.
Czy wszystkie sklepy w Focus zostaną otwarte?
- Sytuacja będzie dynamiczna, gdyż decyzje najemców będę podejmowane indywidualnie w zależności od poziomu ich gotowości do ponownego otwarcia - mówi Olga Rutowicz.
W Focusie w Rybniku wprowadzony będzie system zliczania klientów. Wszystkie wejścia będą otwarte.
Windy będą funkcjonować, jednak z ograniczeniem do 1 osoby korzystającej z windy.
Kierowcy parkujący w Focusie w Rybniku będą musieli dostosować się do nowych zasad.
Informacja o zajmowaniu co drugiego miejsca parkingowego, zostanie zamieszczona przy wjeździe na parking oraz na samych poziomach parkingowych.
Plaza w Rybniku otwarta 4 maja
W centrum handlowym Plaza w Rybniku zapowiadają, że większość sklepów zostanie otwarta.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra od 4 maja większość sklepów w naszym centrum handlowym zostanie otwarta, z wyłączeniem kin, siłowni, klubów fitness i wysp handlowych. Gastronomia będzie działać na wynos lub oferując dostawy. Bezpieczeństwo naszych klientów i osób pracujących w galerii jest dla nas najważniejsze. Dokładamy wszelkich starań, by Rybnik Plaza było bezpiecznym miejscem na zakupy. Was również prosimy, dbajcie o siebie - pamiętajcie o maseczkach, rękawiczkach i dezynfekcji oraz zachowaniu bezpiecznej odległości - informuje Plaza w Rybniku.
WYTYCZNE
Wytyczne dla funkcjonowania obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2000 m2 (galerii handlowych, parków handlowych i obiektów handlowych nieprowadzących przeważającej działalności spożywczej) w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce. Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z GIS, 28.04.2020 r.:
Przestrzeń komunikacyjna i usługi
- Utrzymanie odległości społecznej przynajmniej 2 m pomiędzy klientami galerii handlowej (komunikacja do klientów, naklejki taśmowe, przy kasach, na podłodze, co 2 metry).
- Obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczką lub innym materiałem) przez każdą osobę przebywającą w galerii, zgodnie z obowiązującym prawem.
- Zapewnienie możliwości zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie będącym na terenie obiektu handlowego lub punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu w tym umieszczenie stosownej komunikacji przy wejściu o takiej możliwości ze wskazaniem lokalizacji takiego sklepu, ewentualnie ustawienie automatów do kupowania maseczek.
- Obiekt handlowy zobowiązany jest przestrzegać obowiązujących przepisów prawa odnoszących się do maksymalnej liczby osób mogącej przebywać na terenie obiektu i/lub w obszarze danego lokalu handlowego
- W zależności od konstrukcji danego obiektu uruchomienie jak największej liczby wejść oraz zlikwidowanie barier, umożliwiając bezkontaktowe przechodzenie przez portale, w miarę możliwości również w toaletach, lub uruchomienie bezkolizyjnej organizacji wejścia i wyjścia do obiektu na zasadzie jedno wejście – jedno wyjście, by móc liczyć klientów.
- Umożliwienie prowadzenia działalności wszystkim sklepom z wyłączeniem:
- Stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin);
- Stref gier;
- Kin;
- Wysp handlowych, również gastronomicznych. - Zainstalowanie możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach (również do placówek wewnątrz), w toaletach, przy kasach.
- Obowiązek noszenia przez klientów w sklepach rękawiczek jednorazowych (lub rękawiczek foliowych) zapewnionych przez operatora danego sklepu.
- Komunikaty przez system dźwiękowy, systemy audiowizualne i inne systemu komunikacji z klientem na terenie galerii handlowej dot. zachowania odległości między kolejnymi osobami, unikania skupisk ludzi, noszenia osłon ust i nosa oraz przestrzegania zasad higieny.
- Rezygnacja z roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie obiektów handlowych, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.
- Wyłączenie z działalności stref relaksu oraz stref odpoczynku (włączając w to ławki).
- Określenie maksymalnej liczby osób mogących przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3, z wyłączeniem rodzin), co powinno być jasno zakomunikowane przy wejściu do windy.
- Na obecnym etapie obowiązuje zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów w przestrzeni komunikacyjnej, celem minimalizacji zakażenia.
- Wyłączenie z użytku, lub dokładne czyszczenie, po każdym kliencie, środkami chemicznymi, przebieralni w sklepach na terenie obiektu handlowego.
- Zaleca się utrzymywanie rygorystycznych zasad w zakresie wysokiej krotności wymiany powietrza w obiekcie, poprzez doprowadzanie do obiektu (w miarę możliwości technicznych) głównie świeżego – atmosferycznego odpowiednio uzdatnionego powietrza z możliwie jak najmniejszym dodatkiem powietrza z systemu cyrkulacji, a następnie usunięcie zużytego powietrza na zewnątrz obiektu. Nie należy stosować wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – rekuperacji.
- Wprowadzenie odpowiednich procedur dla personelu w zakresie zwiększonej częstotliwości czyszczenia i dezynfekcji, ze szczególnym uwzględnieniem toalet, uchwytów, poręczy klamek, przycisków w windach etc.
Strefa gastronomiczna
- Wydzielenie strefy gastronomicznej widoczną, fizyczną barierą.
- Ograniczenie liczby klientów w strefie gastronomicznej - na jedną osobę powinno przypadać minimum 15 m2.
- Szczególna dyscyplina utrzymania 2-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (naklejki na podłodze lub stojące znaki).
- Na obecnym etapie w strefie gastronomicznej jest możliwe kupowanie żywności wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, w galerii, na ulicy.
- W fazie, w której zostaną otwarte strefy gastronomiczne, będzie możliwość spożywania posiłków na miejscu, z poniższymi obostrzeniami
- maksymalnie 1 osoba siedząca przy jednym stoliku (nie dotyczy rodzin), chyba, że jego wielkość umożliwia zachowanie odległości min. 2 m między osobami
- odległość pomiędzy osobami/grupami i stolikami spożywającymi posiłek wynosi minimum 2 metry.
- Obiekty gastronomiczne znajdujące się na terenie galerii handlowej są objęte zasadami wskazanymi w protokole dotyczącym restauracji.
Infrastruktura współtowarzysząca
- Informowanie klientów o konieczności parkowania na co drugim miejscu a w przypadku braku takiej możliwości o zachowanie dystansu przy wsiadaniu/wysiadaniu z pojazdów.
- Wyłączenie z użytku wszelkiego rodzaju fontann, placów zabaw i kącików zabaw .
- Wyłączenie z użytku szatni, przechowalni ubrań, przedmiotów.
- Dokładne czyszczenie środkami chemicznymi toalet przynajmniej 4 razy dziennie oraz rekomendacja dla klientów o konieczności ograniczenia liczby osób przebywających w toaletach; rekomenduje się, ograniczenie ilości osób przebywających w toaletach, aby umożliwić zachowanie bezpiecznych odległości.
- Codzienna, regularna, przynajmniej 2-krotna w ciągu dnia dezynfekcja drzwi, schodów ruchomych oraz innych elementów infrastruktury wspólnej.
- Regularna, nie rzadziej niż co godzinę, dezynfekcja powierzchni dotykowych infrastruktury wspólnej: klamek, poręczy, blatów.
- Wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczącej:
- mycia rąk
- dezynfekcji rąk
- zdejmowania i zakładania rękawiczek
- zdejmowania i zakładania maseczki
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?